Eclipse Phase – ulkoasu ja luettavuus

Nyt kun olen pikkuhiljaa saanut tuon Eclipsen luettua, on aika antaa vähän palautetta siitä, miltä se näin päälleppäin (eli ilman ainoatakaan pelikertaa) vaikuttaa. Jos ette tunne sitä, niin käykää vilkaisemassa pelin kotisivut.

Eclipse Phasessa on siis vajaat viisisataa sivua täyttä asiaa. Luokittelisin kirjan high- ja hard-scifiksi (opin uusia termejä, kyllä!); yhdistelmä, joka on todella mielenkiintoinen ja sopii myös realistisuutta vaativille pelaajille. Mahdollisuudet peliasetelmiin ovat käytännössä rajattomat, sillä ihmismieli on Eclipsen maailmassa opittu lataamaan aivoista virtuaalimuotoon, joka mahdollistaa käytännössä kuolemattomuuden. Pandoran porttien kautta pelimaailma antaa mahdollisuudet mitä kummallismpiin maailmoihin – yhtäkään exoplaneettaa ei ole kirjassa valmiiksi kuvailtu, joten niiden kehittäminen on täysin pelinjohtajasta itsestään kiinni. Geenimanipulaatio kukoistaa, upliftit ja AI:t kulkevat transhumaanien mukana ja, kuten tavallista, maapallo on tuhoutunut ihmisten vastuuttoman käytöksen johdosta. Pelimaailma on synkkä ja erilaisten asetelmien kirjo on laaja.

Ensimmäinen asia, joka on pakko mainita, on se että koko Eclipse Phase- sarja on tehty creatice commons lisenssillä. Ihan mahtavaa! Varsinkin roolipelit, joiden koko idea on luoda tarinoita ja innostaa ihmiset tekemään, on todella hyvä olla creatice commons-lisenssin alla. Niille, jotka eivät tiedä, se siis tarkoittaa että:

”you are free to copy, share, and remix the text and artwork within these books and PDFs (with the exceptions noted below) under the following conditions:
1) You do so only for noncommercial purposes;
2) You attribute Posthuman Studios (see below);
3) You license any derivatives under the same license.”

Koko pelin nettisivut ovatkin sitten täynnä kaikenlaista fanien tekemää kivaa, kuten custom-hahmolappuja, kampanjoita ja lisäsääntöjä. Tämän lisäksi pelien tekijät ovat itsekkin olleet ahkeria, sillä erilaisia virallisia julkaisuja peliin liittyen löytyy lähemmäs parikymmentä.

Sitten kirja itsessään. Olen itse yleensä joko minimalismin tai vaihtoehtoisesti hyvin perinteisen kirjakuvituksen kannalla, joten Eclipsen värikäs, useilla erilaisilla tehosteilla koristeltu ulkoasu ei varsinaisesti miellytä minua. Se, mikä minua sen sijaan miellyttää, on sen järkevyys. Varsinkin kun vertaan sitä edelliseen lemmikkiini Heimoihin, joka monista hienouksistaan huolimatta on aivan järkyttävän huonosti jäsennelty ja äärimmäisen epäselvä, tuntuu Eclipse suorastaan taivaallisen hyvin taitetulta ja organisoidulta. Oikeasti. Sisällysluettelo ja aakkostettu hakemisto, värikoodatut lore/sääntö-osiot, sivujen reunassa kulkevat merkit siitä mitä osiota on milloinkin lukemassa, selkeät väliotsikot ja kaksi kirjanmerkkinauhaa. Pelkästään näiden asioiden ihmettely sai minut innostumaan niin, että melkein unohdin aloittaa lukea itse kirjaa :D Kirjassa on myös erillinen osio tärkeimmille salaisuuksille. Tämän osion alussa on teksti, joka varoittaa edessä olevan vain pelinjohtajien silmille tarkoitettua materiaalia. Eli pelaajat voivat periaatteessa halutessaan lukea koko muun kirjan spoilaantumatta mistään sellaisesta, mitä he eivät ehdottomasti saisi tietää. Cool! Kirjan voi ostaa joko kovakantisena kirjana tai ihan pdf:nä, tai vaihtoehtoisesti voi vain käyttää fanien tekemiä ilmaisversioita, jotka löytyvät myös virallisilta sivuilta täysin laillisesti.

Eclipse Phasen maailmasta en aio ruveta puhumaan sen enempää, jokainen lukekoon siitä itse. Sen verran sanottakoon, että pompin innostuksesta suurinpiirtein jokaisella sivulla, sillä kaikkea on mietitty todella tarkkaan ja syvällisesti. Osapuolia on useita ja niiden suhteet ovat monimutkaiset. Jokaisesta ihmiskunnan asutuskeskuksesta on kuvaukset erikseen. Ainoat tunnetut alienit, joita Eclipsen maailmassa tunnetaan, ovat Factorit: kemiallisilla viesteillä toisilleen kommunikoivat, äärimmäisen kehittyneet limakasat, joihin ihmiskunta on törmännyt hiljattain. Se, mikä tässä maailmassa on mukavaa, on sen järkevyys. Irtonaisia juonenpätkiä on, mutta ei niin paljon ettei niistä pysyisi kärryillä. Vertaan sitä jälleen Heimoihin, jonka miljoonan selittämättömän juonikuvion kanssa olin ihan hätää karsimässä. Ihan kiva, että pelinjohtajalle annetaan vapauksia loren suhteen, mutta Eclipsen tapa tehdä se oli vähän toimivampi. Suurista ja tärkeistä juonikokonaisuuksista annettiin muutama erilainen vaihtoehto, joista pj voi sitten valita mieleisensä.

Hahmonluonti on todella sääntöraskasta, ja se onkin ehkä ainoa asia joka tässä pelissä minua tällä hetkellä ahdistaa. Ensimmäisen koehahmon tekeminen oli täyttä tuskaa. Miksi ihmeessä skilleihin pitää olla käytettävissä 1000 pistettä? Mun matikkapääni ei kestänyt. Laskin on ehdoton oikeita hahmoja luodessa. Saatan myös tehdä custom- hahmolaput, sillä noissa alkuperäisissä on tosi vähän tilaa millekkään.  Kun joskus tulevaisuudessa saan sisäistettyä tuon systeemin niin täytyy varmaan ihan ekana jutella pelaajien kanssa siitä, että mitkä asiat heitä tässä maailmassa kiinnostavat. Mahdollisuuksia kun on niin paljon, etten edes ihan hahmota sitä.

Kaiken kaikkiaan Eclipse Phase vaikuttaa todella asialliselta, huolella tehdyltä ja ihan helvetin siistiltä peliltä. Ei ole mielestäni lainkaan ihme, että se on voittanut parhaan roolipelin tittelin Origins awardissa vuonna 2010, sekä pienempiä palkintoja mm. parhaasta kirjoittamisesta ja kansikuvituksesta.

Kirjan pdf versiota voi katsella täältä ja html versiota täältä.

 

Mainokset
Avainsanat: , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: